GAVEGIVNING.

Lige om lidt er det december igen og mange af os skal i gang med det årlige julegaveindkøb. På den ene side er det et gaveræs, forbundet med overforbrug og materialisme, en køb - og smid-væk kultur af ofte upersonlige masseproducerede varer, som kan forekomme aparte i et økonomisk og miljømæssigt perspektiv. Bæredygtighed og miljøpolitik er styrende tendenser i den aktuelle debat, hvor vi opfordres til at retænke vores forbrug og i stedet overveje eksempelvis håndlavede gaver, velgørenhedsgaver, forære oplevelser eller købe gaverne genbrugt.

For på den anden side bør vi nemlig ikke forkaste ideen og traditionen med at forære hinanden gaver. Gaver udgør en vigtig del af fleste menneskers sociale liv. Vi giver gaver til dem, vi er forbundet med for at tydeliggøre relationen bl.a. til fødselsdage, til jul, på mindedage, til middage og værtindegaver. Vi giver gaver for at vise kærlighed, respekt eller et tak og kan dermed tillægges stor social betydning. Antropologiske studier fremhæver at gavegivning er helt grundlæggende for menneskers fællesskab og kan være med til at udtrykke identitet.

For gaver er ikke bare gaver - ting er ikke blot ting, men kan besidde en form for ånd - en slags iboende kraft. Materiel kultur didaktisk forstår vi dette aspekt som menneske - ting - relationer som kan knytte referencer til kulturelle baggrunde og danne bro mellem fortid og nutid. I gamle arvede genstande vil der mange gange kunne spores en affektionsværdi. En særlig tilknytning til et smykke, et møbel, et redskab, tøj - som kan vække minder om en svunden tid eller en kær afdød. Gaven er altså på en måde besjælet af giveren, og denne ånd bliver i genstanden. Også selv om gaven gives videre i forskellige kontekst hvor den gennemgår og forandres i sin rejse fra at være en vare, en brugsgenstand, over at være et minde og have affektionsværdi - til at blive en vare igen. En vare som du kan være heldig at finde hos Zoll antiques - og forære som en fin indpakket gave.

Mange antropologer mener, at ved at være indpakket, så træder varen ud af sin rolle som blot en upersonlig vare - et materielt handelsobjekt - til i stedet at forandres til en personlig gave eller ejendel. En forandring som allerede starter i indkøbsprocessen; i atmosfæren i butikken, i mødet med ekspedienten, i tiden til at udvælge.

At finde den rigtige gave kræver en særlig fornemmelse - en fingerspitzgefuhl, som mange af os ikke besidder eller prioriterer tid til. Det kan være en krævende disciplin og er indhyllet i mange traditioner og overvejelser som giveren skal navigere i. Kim fra Zoll antiques fortæller:
Hos Zoll Antiques gør vi os umage for at nøje udvælge de genstande vi sætter til salg. Vi elsker objekter der emmer af sjæl, har en særlig aura, har proveniens. Genstande, som vores kunder kan huske fra deres barndom. Der er ikke noget bedre end når vores kunder, kommer ned i butikken og mærker historien og eventyret, mange af objekterne i butikken udstråler. Når de så køber, tager de en lille del af det eventyr, de har oplevet i butikken, med hjem og det er det hele værd, at se vores kunders tilfredshed i deres ansigter, når de går ud af butikken, med en gave, vi har indpakket, der enten er til dem selv eller en af deres nærmeste.
God jul,

Blog af Stine Fausing @flairforfox 

Kilder: Bille & Flohr Sørensen kap. 5, Tænkepauser: Gaven af Anders Klostergaard Petersen, professor ved Aarhus Universitet, Marcel Mauss,The Gift.


Ældre opslag Nyere opslag


Indsend en kommentar

Bemærk, at kommentarer skal godkendes, før de bliver offentliggjort